A kisgyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk, hanem azt, hogy segítő szeretettel emeljük köré a megfelelő környezetet.
(MARIA MONTESSORI)

GYIK

Gyakran ismételt kérdések a magántanulói csoporttal kapcsolatban

Az alábbiakban olvashatod a leggyakrabban felmerülő kérdéseket illetve válaszokat. Az oldal alján összegyűjtöttük (és folyamatosan frissítjük) a témához – szorosan vagy kevésbé szorosan – kapcsolódó „ajánlott olvasmányokat”.

Bármilyen felmerülő kérdéssel keress minket emailben (hello@szigetsuli.hu), telefonon (70 77 27 500) ill. a lenti űrlapot használva!

Friss információkért pedig kövesd Facebook oldalunkat!

  • Mi az a tanulócsoport?

A tanulócsoport az alternatív iskolák és a magányos tanulás közötti megoldás. A gyerekek kis csoportokban, magántanulói státuszban, általában vegyes korosztályban, egy vagy két tanító vezetésével sajátítják el a tananyagot. A diákok jellemzően gyakorlatiasan, tapasztalati úton ismerkednek a világgal.

  • Van-e átjárhatóság az állami iskolákkal?

A Nemzeti alaptantervben definiált egységes követelményrendszernek kell megfelelniük a mi iskolánkban tanuló gyerekeknek is, így bármikor zökkenőmentes az átlépés egy másik iskolába. Ugyanabból kell félévente vizsgázniuk, ugyanazt kell tudniuk, mint minden állami iskolában – csak az a különbség, ahogyan ezt a tudást megszerzik…örömmel, játékosan, ami megfelel az életkoruknak és ebben nem 30 gyereket segít egy pedagógus, hanem 20 gyereket kettő.

A magántanulókat is soraikban tudó anyaiskolák, befogadó intézmények általános tapasztalata, hogy otthon ill. magántanulói csoportban tanuló diákjaik felkészültsége messze az átlag feletti.

  • Mi az a magántanuló, hogy megy ez, hol fog beiratkozni / vizsgázni / bizonyítványt kapni?

A diák nem csupán intézményi keretek között, hanem magántanulóként is teljesítheti tankötelezettségét. A magántanuló az anyaintézménynél van tanulói jogviszonyban, tanulmányait azonban szervezetileg és helyileg bárhol végezheti, ennek keretei jogilag nincsenek szabályozva. Ismereteiről félévente az anyaintézményben kell számot adnia a NAT (Nemzeti alaptanterv) alapján.

Szerencsére sikerült egy olyan anyaintézményt találnunk, aki az általunk is fő célként kitűzött gyermekközpontú értékrendet képviseli. Mindenképpen szerettünk volna egy olyan iskolával együttműködni, ahol lehetőségünk van hasonló értékek mentén folyamatos, konzultatív szakmai együttműködésre; közös programok, (pl táborok) szervezésére; illetve ahol a féléves vizsgáztatás során humánus, a gyermek érdekeit szem előtt tartó környezetet tudnak (és szeretnének) biztosítani. A leendő elsősöknek minden év áprilisában kötelező a beiratkozás az első iskolaévre. Az iskolaválasztás (iskolaváltás) lehetősége azonban – elsősöknek illetve felsőbb évfolyamokon egyaránt – bármikor biztosított, az átiratkozás zökkenőmentes, egyszerű adminisztratív folyamat.

  • Mi az a NAT? Ha nekünk is annak kell megfelelni, akkor az nem köt gúzsba?

A Nemzeti Alaptanterv széles konszenzus szerint nem köt gúzsba! Univerzális kulcskompetenicákat határoz meg, csupa olyasmit, ami vitathatatlanul fontos minden gyereknek: az anyanyelvi és idegen nyelvi kommunikáció fejlesztése, a számok és műveletek ismerete, természettudományos és digitális kompetenciák fejlesztése, szociális, állampolgári, művészeti és vállalkozói készségek elsajátítása.

„A NAT az alapfokú oktatásban semmi olyat nem ír elő, amit ne lehetne teljesíteni, vagy épp nem lenne értelme, a gyerekek hat-tíz éves koruk között írnak, olvasnak, számolnak és énekelnek, és itt is ugyanez történik, ahogy a NAT is csak alapkompetenciákat ír elő. Amiben mások vagyunk, az az út, ahogyan elérjük a kitűzött célt. Mint egyébként az alternatív iskolák többsége.” (Halácsy P.)

  • Milyen egy nap?

Nincsenek hagyományos értelemben vett tanórák, szünetek. A gyerekek fél 8tól érkeznek az iskolába. Reggeli, közös beszélgetés, ráhangolódás után fél 9kor kezdődik a “munka”. Az egész nap során a rövidebb koncentrációs blokkok közé ékelődnek be a feltöltő, mozgásos, játékos időszakok. Kis létszámú csoportban a pedagógusok pontosan érzik, ha csökken a figyelem, fáradnak a gyerekek, így nem a csengetési rend, hanem ez határozza meg az egyes tevékenységek hosszát.

A tanítási idő részeként fontosnak tartjuk a rendszeres kirándulásokat, múzeum-, illetve színházlátogatásokat is.

A tanulószobát olyan eszközökkel rendezzük be, hogy rugalmasan alakítható környezetet biztosítson a kooperatív és az egyéni elmélyülést igénylő munkavégzésnek egyaránt, az aktuális feladatok illetve tanulói szükségletek szerint is.

(körbe rendezhető asztalok, a gyerekek számára könnyen elérhető eszközök, pihenősarok, stb.)

  • Van házifeladat?

A gyerekek nem visznek haza ‘’klasszikus’’ házifeladatot. Hisszük, hogy ebben az életkorban különösen szükséges/hasznos az estéket szabad játékkal, családdal, nyomasztó kötelezettségek nélkül tölteni. Viszont lehetnek olyan otthoni gyűjtő munkák, melyek segítik a napközben elhangzott ismeretanyagok elmélyülését, vagy előkészítését..

  • Milyen különórák lesznek?

A mozgás az iskola keretein belül is a mindennapjaik része lesz, ezt ebben az életkorban kiemelten fontosnak tartjuk és szükséges az egészséges fejlődésükhöz, hogy minél többet legyenek a friss levegőn és biztosítva legyen a szabad mozgás, játék. Ezen felül ha az alap működésünk beállt, a gyerekek érdeklődése alapján igyekszünk majd egyéb tevékenységekre is lehetőséget biztosítani (sakk, jóga, zene, labdajátékok, úszás, stb.).

  • Jó-e az a gyereknek, ha “burokban nevelkedik”?

Ha a burok egy támogató, a képességei kibontakoztatását segítő, érzelmi biztonságot adó környezetet jelent, akkor igen! Hiszünk benne, hogy egy ilyen közeg biztosításával felvértezzük, hogy magabiztosan, rugalmasan és kompetensen legyen képes szembenézni a gyorsan változó világ gyorsan változó kihívásaival!

  • Ha az egyéni érdeklődése alapján 10 évesen akar, akkor majd 10 évesen tanul meg olvasni?

Tanulócsoportunk tagjainak félévente számot kell adniuk tudásukról a NAT elvárásai alapján. Így ők is birtokában lesznek minden olyan ismeretnek, mely az állami iskolák diákjaitól elvárt. Azonban nem mindegy, hogy ehhez a tudáshoz sok szenvedés és frusztráció árán, vagy a természetes kíváncsiságuktól hajtva, vidáman, örömmel jutnak el.

Minden gyermek életében vannak fogékony periódusok. A fejlődés ún. szenzibilis fázisok során valósul meg. Az intenzív érdeklődés hatására a gyermek a tudást különösebb erőfeszítés nélkül szívja magába, ha a megfelelő cselekvést a megfelelő időben biztosítjuk. A pedagógusnak ez az egyik legfontosabb feladata, hogy ehhez biztosítson minden tárgyi feltételt és szellemi, lelki támogatást.

Ajánlott cikkek, amiket a magántanulói és alternatív oktatással kapcsolatosan mindenképpen olvasásra érdemesnek tartunk:

http://index.hu/gazdasag/2016/04/14/oktatas_tanulas_alternativ_pedagogia_pedagogus_klik_altalanos_iskola_tanar_otthonoktatas/

http://index.hu/gazdasag/2016/04/15/sok_alternativ_suli_kellene_de_miert_nincsenek/

http://index.hu/gazdasag/2016/04/22/a_legjobb_lenne_ha_megszunne_az_iskola/

http://www.businessinsider.com/why-attitude-is-more-important-than-iq-2015-9

http://divany.hu/poronty/2015/09/06/belevagtunk_otthontanulok_lesznek_a_lanyok/

http://divany.hu/kolyok/2015/11/13/otthontanulok_nem_csak_a_muszajra_jut_ido/?rnd=455

http://24.hu/belfold/2017/02/21/ujabb-utvonalon-menekitik-a-szulok-a-gyerekeket-a-kozoktatasbol/

http://hvg.hu/kultura/20160513_Akikben_megno_az_ertelem_tota_w_arpad_finn_iskola_riport

http://www.penzcentrum.hu/karrier/a_gatyaja_is_ramegy_a_szuloknek_a_magyar_kozoktatasra.1053730.html

http://index.hu/belfold/2017/02/23/magolni_jol_tud_a_magyar_gyerek/

http://index.hu/tudomany/2017/02/24/egy_jobb_iskolarendszer_nelkul_az_orszag_jovoje_forog_kockan/

http://m.divany.hu/poronty/2017/01/06/vekerdy_nem_a_kitunokbol_lesznek_a_topmenedzserek/

További kérdésed van, vagy szeretnél velünk kapcsolatba lépni?

Örömmel visszahívunk, vagy e-mailben is szívesen válaszolunk!